torsdag 20. august 2009

Hvorfor fungerer Apples appstore og ingen andre?

I USA er det en god del journalister som etter hvert har begynt å legge Apple litt for hat på grunn av deres "Walled Garden" prinsipp. Det vil si at det kun er de som får tillatelse, som får lov til å selge eller gi bort programvare i appstoren til Apple. Journalistene misliker denne strategien svært mye, men som vanlig ignorerer Apple dette.
Den eneste bi-setningen mange av journalistene kommer med er: "ja, men kundene bryr seg ikke og er kjempefornøyd".
Hmmm, hva er det som gjør kundene så fornøyd da? Er ikke åpne løsninger det beste? Har vi ikke mange bevis på dette?
Vel, jo, i gamle dager (ca rundt år 2000) var det veldig mye snakk om åpne hager versus lukkede hager. Altså innhold som kun var for enkelte, men ikke for andre. Man ville at innholdet skulle være eksklusivt. Dette var for det meste innenfor bredbånd, hvor vi nå ser at det er en del lukkede hager, men da kun for de som driver med fiber. Lyse sine videotjenester og fotballtjenester er eksempler på dette. Jeg har ikke gjennomført noen kundetilfredshetsundersøkelse for disse, men jeg er ganske sikker på at disse kundene er ganske fornøyd med tjenesten og gir blaffen i alle andre. Det er klart at man kan være misforøyd med at tjenesten ikke er god nok, men det er en helt annen sak.
Og slik fungerer jo appstoren også. Jeg som iPhonebruker gir blaffen i om andre ikke kan nå de applikasjonene jeg kan nå.

Altså: Kundene som har produktet gir blaffen i om produktet er innenfor et gjerde.

OK, men Apple driver jo også med sensur! De sperrer ut ulike applikasjoner som de synes er støtende, eller som de ser kan ta omsetning fra eksempelvis telefontrafikk.
Ja, det gjør de, og det er ikke bra. Men skal jeg velge mellom et fullstendig åpent nettverk der ingen setter ting i system, sjekker kode, ser at kvaliteten er bra nok; ja så velger jeg heller sensur. Føler meg ikke som kommunist av den grunn, men synes bare det er greit at jeg kan stole på en viss form for kvalitetssjekk av applikasjonene. Det er naturligvis en ulempe at det finnes bedre applikasjoner som vil gjøre telefonen min enda bedre, men samtidig... det er så behagelig å slippe å måtte styre med alt som finnes!
Det er to hovedårsaker til at iPhone har slått an: det er merkevare og enkelhet. Appstore gjør det enklere for meg å velge hvilke applikasjoner jeg vil ha og merkevare er merkevare (og et helt annet blogginnlegg).

(*sjekker hva overskriften egentlig var*)

Å ja, hvorfor fungerer ingen andre? Vel, det er egentlig relativt enkelt. Fordi alle telefoner er forskjellige! Applikasjonsutviklere for iPhone kan lage applikasjoner som er skreddersydd for iPhone. De vet hvordan telefonen fungerer, hvilket brukergrensesnitt den har og hvilke ulemper og fordeler denne har. Når Nokia skal lage en appstore, må de lage en som er beregnet for et utall av forskjellige telefoner med ulike brukergrensesnitt på skjerm, tastatur og muligheter. Det er nesten en umulighet og applikasjonene blir tilsvarende enkle fordi man skal ha et minste felles multiplum. Pluss: Nokia (eller hvem som helst) har ikke iTunes som forenkler sakene enda mer.

Men, for guds skyld, Apple er ikke perfekt, det er enkelte ting som irriterer meg grenseløst og det er at jeg ikke får lastet ned, kjøpt og leid film via iTunes. Men strengt tatt er vel det mer en juridisk sak enn en sak fra Apple.



Så her pludrer jeg i min egen lille lukkede hage, laster ned og bruker programmer i fra strenge Apple, men er egentlig ganske fornøyd med det... :-)



Ha en fin dag!

Ingen kommentarer: