mandag 11. mai 2009

Hvordan å tenke teknologi?

Det finnes utrolig mange modeller for ulike teknologiske nyvinninger, hvordan de oppstår og hvorfor de har suksess. Jeg har diskutert dette en del med min kollega Svein Roar Hult når vi skulle skrive noe om teknologi på våre egne hjemmesider. Vi stilte oss da spørsmålet: Hva er det alle teknologiske bedrifter som ønsker tjenester fra oss ønsker å ha svar på? Vel, det er jo et stort spørsmål, og det er umulig å svare kort på. Så vi måtte tenke litt annerledes og tenk hva det er vi tenker på når det gjelder teknologi? Hvordan kan vi bryte opp ulike segmenter for å få en enkel klarhet i saker?

Jo, vi må bryte teknologi inn i tre deler for å gjøre ting enklere. Ser vi på alt fra pc til TV så består alt av:
- Enhet
- Infrastruktur
- Software

I tillegg kan man naturligvis dele inn disse tre hovedenheten inn i flere ulike deler, for eksempel på selve enheten som består av:
- Skjerm
- Input enhet
- Div prosessor

Man kan naturligvis også bryte ned disse til enda mindre biter, eksempelivs på skjerm:
- Størrelse
- Oppløsning
- Oppdateringsrekvens

Og så videre. Men det viktige i denne tankegangen er det som står øverst, nemlig enhet, infratruktur og software. Så kan vi snu ting litt rundt og begynne å tenke på løsninger.
La oss se på et behov i markedet.

Det er flere aviser som sliter kraftig pga synkende opplagstall, de kutter i antall stillinger og ser på hvordan de kan spare kroner.
Vi er et av verdens mest avislesende folk, og avisene klager nå på at folk leser mindre aviser. Vel, de leser ikke mindre aviser, de lester bare mindre aviser i papirformat! Norges befolkning ønsker ikke færre aviser, men ønsker aviser som er mer oppdatert, aviser som faktisk bruker mindre papir, som er mer miljøvennlig og som er mer oppdatert. I internettverden er folk vant til å være oppdatert kontinuerlig, eller ikke minst ved behov. Så hvordan kan man løse dette teknologisk?

- Enhet: det må være av en teknologi som er lett å lese (elektronisk blekk), og lett å ta med seg
- Infratruktur: Det må være mulig å oppdatere kontinuerlig (mobilt bredbånd)
- Software: Nesten alle norske aviser er i elektronisk pdf format allerede (www.buyandread.com)

Jeg er villig til å betale noen tusen kroner for å kunne få lov til å lese avisen min på bussen klokken 06.30 om morgenen, og kanskje til og med få lov til å lese den samme avisen med oppdatert innhold når jeg reiser tilbake fra jobb klokka 17.00 om etter middagen!
Kjære aviser, kan ikke dere tilby meg en elektronisk avis? Jeg skal til og med være villig til å betale det samme som jeg betaler for abonnementet mitt id ag! Hvis dere ikke gjør det, så vær sikker på at det kommer noen pirater snart og gjør det for dere!. Kan dere ikke være i forkant av teknologien i stedet for i trist bakkant?

Ingen kommentarer: